"Mä olin emännän kanssa eilen ehtoolla ekaa kertaa järjestetyssä kyyhkyjahdissa noutamassa kyyhkyjä. En muista koska olisin viimeksi saanut tehdä noin paljon töitä! Mutta kyllä otti kovillekin. Oli kuitenkin tosi lämmin päivä, + 14 astetta ja jossain vaiheessa aurinko porotti suoraan meidän passipaikalle ja mä olin läkähtyä. Onneks mulle oli sentään varattu vettä, jota litkein litran verran, että jaksoin juosta innokkaana kalliorinnettä ylös ja alas, ylös ja alas ja taas ylös...

Täytyy myöntää, että jahdin loputtua olin melko tsippi. Ois pitänyt vielä kalliosaarekkeen laitamia kiertää, mutta mua ei enää kiinnostanut. Siinä oli vielä sellainen nuori lapukkatyttö mun kanssa etsimässä, niin mä ajattelin, että antaa nuorten likkojen hoitaa homma, pappa huilaa. Mä vaan yritin näyttää muka siltä, että etseisin jotain ja vähän läheisten puskien ja puiden alusia kävin nuuhkimassa. Sitäpaitsi sieltä pellolta ei edes löytynyt enää mitään, joten oikeassa olin, ei kannattanut enää hötkyillä.

Yks juttu mua jäi hieman ihmetyttämään. Jahdin aikana, kun odottelin innokkaana emännän jaloissa seuraavaa noutoa, niin se nyppii mun karvoja ihan koko ajan. Mutisi jotain punkeista ja niitä ilmeisesti nyppi sen seitsemänkymmentä kiipeilemästä mun turkista. Kotiin kun päästiin, niin sitten ne alkoi oikein isännän kanssa mun turkkia pöyhimään ja söheivät mua jollain tikulla, joka musta näytti ihan sellaiselta mitä ne kutsuu kynäksi. Jotain mustia öttiäisiä, vissiin niitä punkkeja, ne musta nyppivät kymmenkunta. No, ihan sama mitä ne musta nyppivät, oli ihana rötköttää lattialla ja nauttia isännän ja emännän huomiosta. Varsinkin, kun ne oli tarjoillut  mulle raskaan työn jälkeen oikein mojovan ja herkullisen illallisen. Kyllä kannatti kiikuttaa niitä kyyhkyjä siihen tahtiin emännän kouraan. Emäntäkin oli kuulemma oikein tyytyväinen mun työskentelyyni, kaikki kyyhkyt toin talteen mitä pitikin.

Iloisin haukuin ja hännän huiskutuksin,
Kalle"