Ihana luminen joululoma Kainuussa omalla mökillä on ohi. Nopeasti se viikko vierähtää, kun on mukavaa tekemistä. Lunta oli tosiaan puolisenmetriä. Puut olivat ihanassa tykkylumessa lähtöaamuun asti. Lähtöä edeltävänä päivänä oli nollakelit, jolloin mökin katoltakin tulivat lumet alas. Ville heräsi urheana kahden aikaan yöllä lapioimaan lumet mökin oven takaa, jotta päästään aamulla tuvasta ulos.

Jäät olivat melkoisen heikossa kunnossa, eikä pilkkiminen oikein houkuttanut. Sen verran käytiin, että testattiin oman lammen kalavarat. Heikossa tuntui olevan, ei nykin nykiä. Nauroimmekin, että paikalliset varmaan hykertelevät mielessään, että siellähän istuvat tyhjää kalastamassa, että ei lammessa ole kuuna päivänä ollut kalaa.

Vieraan varaisesti meidät otettiin taas naapurien toimesta vastaan. Pihatie oli aurattu ja lumet käyty luomassa mökin oven edestä, jotta pitkänmatkalaisten on helppo tulla perille. Jopa joulupukki huristeli pihaamme mönkijällä ja tupsahti paketin kanssa pirttiimme aattoiltana! Lähtöpäivänä kylmälaukkumme pullisteli hirvenlihasta.

Saimme myös joulupäivän ajelun, muttei hevosella eikä porollakaan vaan saimme kyytiä moottorikelkoilla ja pääsimme itsekin hieman testaamaan moista menopeliä. En yhtään ihmettele, että ihmiset kelkkailuun hurahtavat. Kyllä itsellekin melkoinen kuumotus jäi. Ehkäpä joku talvi vuokraamme kelkat ja huristelemme sydämemme kyllyydestä kainuun korvessa eläinten lumijälkiä ja tykkykuusia ihaillen!

Tapanin päivänä teimme retken Hyrynsalmelle Ukkohallaan. Kävin järven jäällä poroajelulla. Vuokrasimme lumikengät ja kiipesimme hallan huipulle. Huh, kyllä välillä meinasi kiipeämiseen tulla uskon puute. Mutta kapuaminen palkittiin. Huipulla oli aivan mahtavat lumiset maisemat! Aivan kuin eri maailma kuin alhaalta lähdettäessä. Harmi, että oli melko sumuinen päivä, joten näkyvyys huipulta ei ollut paras mahdollinen. Huipulla huomasimme myös, että toista kautta sinne olisi päässyt autolla! Siellä muut vetelivät suksia tai lumikenkiä jalkaansa ja lähtivät mäen päällä tarpomaan... No, voimmepa sanoa kiivenneemme! Ja kyllä se kaiken joulumässäilyn päälle tekikin hyvää! Sen jälkeen oli myös mukava mennä Saagan saunamaailmaan rentoutumaan saunomisen sekä porealtailun merkeissä.

Eräänä iltana näimme myös uuden tuttavuuden. Naapurille iltakahville mennessä näimme ensin tuttavuuden jäljet lumessa. Se oli viipottanut tien yli avohakkuulle, jonne jäljet katosivat. Yritin mennä perään, mutta upposin hankeen reittä myöten, joten jätin homman sikseen. Muutaman tunnin päästä takaisin tullessa jäimme katselemaan samaa jälkeä ja hetken perästä kärppä jo kurkistelikin meitä lumikuopastaan. Se tuijotti meitä herkeämättä mustilla nappisilmillään. Sinne se jäi vielä puuhastelemaan kun me jatkoimme matkaamme. Aamusella kävimme samoilla paikoilla kurkkaamassa, mutta jäljet johtivat lumikuopasta pois, joten kärppä oli lähtenyt jo matkoihinsa.

Meillä oli ihanan tunnelmallinen joulu aitoine kuusineen ja aitoine kuusenkynttilöineen. Kynttilöitä kului muutenkin kovasti sähköttömässä mökissä. Hyvin tarkenimme takan lämmössä. Itseasiassa siellä oli vähemmän pakkasta kuin täällä etelässä. Yleensä keli oli lähellä nollaa vain yhtenä päivänä oli lähemmäs 10 astetta pakkasta. Tänään aamulla kotisängystä herättäessä mittari näytti - 10 astetta. Lunta täällä ei ole kuin nimeksi...

Jäämme innolla odottamaan seuraavaa vierailuamme Joronjäljellä!

Uskalias pilkkireissu oman lammen jäälle! Wilma kurkisti aina ensimmäisenä kairattuun reikään!

Aattoaamun tunnelmia mökin pihamaalta.

Aattoiltana. Aito kuusi, aidot kynttilät. Erotatko sohvalla makaavan mustan Wilman?!

Wilma löysi kuin löysikin vielä pari pakettia kuusen alta, vaikka olikin jo ennakkoon kotona käynyt ryöväämässä pakettinsa.

Joulupäivän kelkka ajelua!

Ukkohallan huipulla mahtavassa "lumimaailmassa".

Sumu haittasi hieman näkyvyyttä.